OriginalMadman
Aktiv medlem
Vi pratade lite i game-chatten om ekonomin på servern för några dagar sedan och granis efterlyste en tråd på forumet. Har inte sett till någon så jag gör en .
Jag är inte involverad i servern, jag bara spelar på den sedan ett kort tag. Så mina iaktagelser kan säkert vara felaktiga eller behövas fylla i något.
Ett av problemen var att Corningstone (dvs staten) fått slut på pengar.
granis m.fl. (inkl jag) har också utryckt önskan om och tips/ideer för att sätta fart på ekonomin. Fyll gärna på i tråden...
Lite undringar jag har:
Först en nyckelfråga innan jag ens kan ge mig in på diskussion om hur ekonomin verkligen fungerar:
Hur "växer" ekonomin på servern? Vi får mer medlemmar och "BNP" ökar, men hur ökar mängden pengar i omlopp (dvs hur kan staten få slut?).
Växer ekonomin alls eller finns det bara en viss mängd pengar i omlopp? (kommunism ftl!)
Har det något med dailys att göra? (men hur fick staten isf slut på pengar?)
Antar att man får vara försiktig med såna saker som inflation osv.
Tips på vad som kan göras för att få folk att spendera pengar, och få in skatteintäckter.
* Först: jag tycker INTE det skall vara daglig förmögenhetsskatt - det slår lite fel
* Behövs statspengar vore det trevligt om det gick att köpa ytterligare eller utöka privatskydd. Många bygger ju större o mer än 100x100. Jag tror många skulle uppskatta. ett förslag är att ytterligare 100x100 kostar 1000 eller 2000c till...
* Ärligt talat har jag lite problem att veta vad jag ska lägga mina pengar på. Vore bra med fler val (tex mer privatskydd) än bara köpa småtomter i städer eller gå ihop med andra o bygga stad (kan va intressant, men inte i "vanligt" format - nytänk tack).
* För att uppmuntra laglig kommers (affärer) så är det himla dumt att de får betala skatt, medans all privat kommers är SVART - dvs ingen skatt. Vi får en svartekonomi på servern (realitet!) och många har tom slutat bry sig om affärerna pga detta.
Mitt förslag är att ALLA money pay oavsett om det är för affär, gåva, betalt för jobb eller prylar drar 10% skatt, precis som affärerna.
* Jag menar, varför ska svartarbete och licensfri svart försäljning vara skattefri, men de som betalar 1000c för en affär och tradelicens får betala skatt? Orimligt IMO.
För transaktioner på 1c kan väl skatten slopas tycker vissa? blir fånigt att köpa/sälja i affären och allt försvinner i skatt. Dvs inget får/kan kosta 1c? Problemet är väl om man slopar det så får inget kosta 2c, för det blir samma som 1c. Har ingen bra lösning om inte systemet tillåter att momsen dras med decimaler (eller mer sällan -dvs man får skatteskuld som i verkligheten, eller man betalar 1c första gången, sen slipper man 9 ggr). Om det funkade bättre med fraktioner på alla transaktioner under 10-20c vore det en nice. Annars håll kvar vid nuvarande (och låt bli o sälj/köp för 1c).
En bättre (kanske mer standardiserad) arbetsmarknad skulle hjälpa både de som vill hyra o köpa tjänster. Har ingen aning om hur det skulle utformas, det är bara en känsla jag har. Nu verkar det som om varken arbetsgivare eller tagare blir så jättenöjda oftast...
Jag skulle också gärna se lite mer "officiella" eller community projekt där staten (eller en tillfällig komittee el dyl) köper/gör tjänsterna och materialet som behövs. Tex för infrastruktur som vägar, broar, t-bana/tågnät tex. Iofs kanske sånt inte skulle funka så bra här - men en tanke iaf.
En annan tanke är lite mer "statligt anställda (tillfälligt eller permanent) jobb" med att fixa o dona för "communityt". Nu har vi ju bra och duktiga admins som gör ett hästjobb (tack!), men jag kan tänka mig ganska mkt annat som man kan involvera även vanliga dödliga. Tex när det handlar mer om byggen, underhåll o annat.
För sånt kanske det tom vore bättre om staten betalade dailys för mer användbara material än pork och leather. Tex iron, trä el dyl... eller vad som nu behövs för statsbyggen för tillfället?
Jag tror ett mer målmedveten ekonomi vad gäller resurser och transaktioner skulle gagna alla, tillåta roligare byggen och göra spelet ännu roligare för oss alla tillsammans.
mvh
OM
Jag är inte involverad i servern, jag bara spelar på den sedan ett kort tag. Så mina iaktagelser kan säkert vara felaktiga eller behövas fylla i något.
Ett av problemen var att Corningstone (dvs staten) fått slut på pengar.
granis m.fl. (inkl jag) har också utryckt önskan om och tips/ideer för att sätta fart på ekonomin. Fyll gärna på i tråden...
Lite undringar jag har:
Först en nyckelfråga innan jag ens kan ge mig in på diskussion om hur ekonomin verkligen fungerar:
Hur "växer" ekonomin på servern? Vi får mer medlemmar och "BNP" ökar, men hur ökar mängden pengar i omlopp (dvs hur kan staten få slut?).
Växer ekonomin alls eller finns det bara en viss mängd pengar i omlopp? (kommunism ftl!)
Har det något med dailys att göra? (men hur fick staten isf slut på pengar?)
Antar att man får vara försiktig med såna saker som inflation osv.
Tips på vad som kan göras för att få folk att spendera pengar, och få in skatteintäckter.
* Först: jag tycker INTE det skall vara daglig förmögenhetsskatt - det slår lite fel
* Behövs statspengar vore det trevligt om det gick att köpa ytterligare eller utöka privatskydd. Många bygger ju större o mer än 100x100. Jag tror många skulle uppskatta. ett förslag är att ytterligare 100x100 kostar 1000 eller 2000c till...
* Ärligt talat har jag lite problem att veta vad jag ska lägga mina pengar på. Vore bra med fler val (tex mer privatskydd) än bara köpa småtomter i städer eller gå ihop med andra o bygga stad (kan va intressant, men inte i "vanligt" format - nytänk tack).
* För att uppmuntra laglig kommers (affärer) så är det himla dumt att de får betala skatt, medans all privat kommers är SVART - dvs ingen skatt. Vi får en svartekonomi på servern (realitet!) och många har tom slutat bry sig om affärerna pga detta.
Mitt förslag är att ALLA money pay oavsett om det är för affär, gåva, betalt för jobb eller prylar drar 10% skatt, precis som affärerna.
* Jag menar, varför ska svartarbete och licensfri svart försäljning vara skattefri, men de som betalar 1000c för en affär och tradelicens får betala skatt? Orimligt IMO.
För transaktioner på 1c kan väl skatten slopas tycker vissa? blir fånigt att köpa/sälja i affären och allt försvinner i skatt. Dvs inget får/kan kosta 1c? Problemet är väl om man slopar det så får inget kosta 2c, för det blir samma som 1c. Har ingen bra lösning om inte systemet tillåter att momsen dras med decimaler (eller mer sällan -dvs man får skatteskuld som i verkligheten, eller man betalar 1c första gången, sen slipper man 9 ggr). Om det funkade bättre med fraktioner på alla transaktioner under 10-20c vore det en nice. Annars håll kvar vid nuvarande (och låt bli o sälj/köp för 1c).
En bättre (kanske mer standardiserad) arbetsmarknad skulle hjälpa både de som vill hyra o köpa tjänster. Har ingen aning om hur det skulle utformas, det är bara en känsla jag har. Nu verkar det som om varken arbetsgivare eller tagare blir så jättenöjda oftast...
Jag skulle också gärna se lite mer "officiella" eller community projekt där staten (eller en tillfällig komittee el dyl) köper/gör tjänsterna och materialet som behövs. Tex för infrastruktur som vägar, broar, t-bana/tågnät tex. Iofs kanske sånt inte skulle funka så bra här - men en tanke iaf.
En annan tanke är lite mer "statligt anställda (tillfälligt eller permanent) jobb" med att fixa o dona för "communityt". Nu har vi ju bra och duktiga admins som gör ett hästjobb (tack!), men jag kan tänka mig ganska mkt annat som man kan involvera även vanliga dödliga. Tex när det handlar mer om byggen, underhåll o annat.
För sånt kanske det tom vore bättre om staten betalade dailys för mer användbara material än pork och leather. Tex iron, trä el dyl... eller vad som nu behövs för statsbyggen för tillfället?
Jag tror ett mer målmedveten ekonomi vad gäller resurser och transaktioner skulle gagna alla, tillåta roligare byggen och göra spelet ännu roligare för oss alla tillsammans.
mvh
OM