VonMartinsson
Medlem
Hallå allihopa!
Som vissa av er kanske har märkt så har jag, i någon dag, byggt på en miniräknare i lek
Jag ska, i denna tråden, föra en lätt logg över arbetet och även försöka förklara lite redstone för er som är intresserade
För att ni ska kunna förstå det mesta i denna tråden så måste ni ha en lätt förståelse för binära tal eftersom att det är det som hela maskinen går på.
Binära tal, förklaring
Nu tillbaka till bygget!
Det började väldigt enkelt med att jag byggde den slutliga delen, binärtalsavkodaren och displayen.
Detta kanske låter avancerat men jag ska försöka förklara.
En binärtalsavkodare byggs i minecraft som bilden nedan visar
Jag har skrivit ut siffrorna för att ge er en bättre bild var signalerna går in i maskinen.
Ställningarna på facklorna är avgörande och i den föregående bilden så motsvarar signalen siffran 0.
Nästa bild är facklorna arrangerade för att motsvara siffran 1
Här ser ni att facklan under "1" skylten står rakt vilket gör att denna stationen skickar iväg en signal när det totala värdet = 1.
De följande bilderna gäller värderna 2-7 och jag ger en kort förklaring efter
Som ni ser så adderar maskinen ihop de binära talen och avgör därigenom om den ska skicka vidare sin signal. Min avkodardesign har en rad för varje siffra och jag har 64 möjliga siffror vilket ger 64 rader och ser ut så här
Detta är det kompaktaste systemet som verkar existera och det funkar helt perfekt och går inte att förstöra, det är idiotsäkert.
De olika färgerna i min rad är för att jag lätt ska hitta bland dem och har ingen annan funktion, röda är ojämna tal och blåa är jämna tal. Mina rader är även lite bredare än de föregående bilderna då min maskin går upp till 32 och inte 4.
Efter att jag byggde klar själva avkodarna så behövde jag fortfarande bygga displayen och koppla ihop de båda!
Detta löses ganska lätt då varje display bara är 7 olika lampsektioner och dessa bara ska aktiveras.
Varje avkodar-rad går upp till en egen del genom en ganska okomplicerad men väldigt jobbig att bygga redstone-rad
Dessa går upp till de grön-rosa delarna som då innehåller informationen för hur varje siffra ska se ut och sen ska transportera vidare detta till lamporna.
De gröna delarna i genomsnitt ser ni nedan och redstone facklorna motsvarar på ena bilden siffran 8 och på andra siffran 1 (gissa vilken av dem som är vilken :lol: )
De rosa blockraden för sedan vidare signalerna till displayen.
Uppdaterar allteftersom jag blir klar med de olika delarna, det som är kvar är
Hoppas ni uppskattar!
Mvh Von :ugeek: Martinsson
Som vissa av er kanske har märkt så har jag, i någon dag, byggt på en miniräknare i lek
Jag ska, i denna tråden, föra en lätt logg över arbetet och även försöka förklara lite redstone för er som är intresserade
För att ni ska kunna förstå det mesta i denna tråden så måste ni ha en lätt förståelse för binära tal eftersom att det är det som hela maskinen går på.
Binära tal, förklaring
Binära tal är datorernas motsvarighet till våra tiotal, 0-9, men skillnaden är att alla deras tal står antingen som 1or eller 0or vilket kan försvåra utläsandet av ett tal lite.
Jag kan ge några exempel!
Talet 1 skrivs likadant i båda systemen och utgör grunden i båda.
talet 2 skrivs på binär kod som 01
talet 3 skrivs på binär kod som 11
Ni kanske märker ett mönster redan men ska ge några exempel till innan jag kan ge en bra förklaring
Decimaltal-Binärt tal
1-1
2-01
3-11
4-001
5-101
6-011
7-111
8-0001
9-1001
Detta kanske ser konstigt ut men det är väldigt enkelt att förklara.
Varje ny siffra i ett binärt tal är dubbla det talet till vänster om en, alltså, längst till vänster är talets värde 1, siffran till höger om den är värd det dubbla, 2, det fortsätter så med 4,8,16 o.s.v.
Sen adderar man ihop talen på en rad för att få till ett tal på decimal form.
T.ex. talet 7 skrivs på binär form som 111. Detta kan vi räkna om till decimalform genom att addera ihop talen: 1+2+4 = 7.
Jag anser att jag har förklarat grunderna och om det är någon som vill ha en extra lektion så är det bara att starta ett samtal med mig på ts så löser vi det
Edit!
Infate hittade ett litet misstag som jag har råkat få för mig, jag har råkat hitta på lite eget här och har i stort sett spegelvänt hela maskinen. Men tänker behålla den såhär ändå
Rättade binära koden:
Infate sa:Ursäkta mig men du räknat lite galet
Rättelse
1 - 1
2 - 10
3 - 11
4 - 100
5 - 101
6 - 110
7 - 111
8 - 1000
9 - 1001
10 - 1010
Tar ett exempel. Du har tagit 8 decimalt. och du sätter 0001 på den. Det går inte att öka ett binärt värde genom att sätta en massa nollor före den första ettan i talet, det går däremot bra att ha hur många nollor som helst efter första ettan, då blir talet väldigt stort, men korrekt.
De binära talen 1, 01, 001 och 0001 Är alltså fortfarande bara 1
Men mitt system utgår från min "felaktiga" syn av binär kod, detta eftersom att det korrekta går inte att skapa ett system ur
Nu tillbaka till bygget!
Det började väldigt enkelt med att jag byggde den slutliga delen, binärtalsavkodaren och displayen.
Detta kanske låter avancerat men jag ska försöka förklara.
En binärtalsavkodare byggs i minecraft som bilden nedan visar
Jag har skrivit ut siffrorna för att ge er en bättre bild var signalerna går in i maskinen.
Ställningarna på facklorna är avgörande och i den föregående bilden så motsvarar signalen siffran 0.
Nästa bild är facklorna arrangerade för att motsvara siffran 1
Här ser ni att facklan under "1" skylten står rakt vilket gör att denna stationen skickar iväg en signal när det totala värdet = 1.
De följande bilderna gäller värderna 2-7 och jag ger en kort förklaring efter
Som ni ser så adderar maskinen ihop de binära talen och avgör därigenom om den ska skicka vidare sin signal. Min avkodardesign har en rad för varje siffra och jag har 64 möjliga siffror vilket ger 64 rader och ser ut så här
Detta är det kompaktaste systemet som verkar existera och det funkar helt perfekt och går inte att förstöra, det är idiotsäkert.
De olika färgerna i min rad är för att jag lätt ska hitta bland dem och har ingen annan funktion, röda är ojämna tal och blåa är jämna tal. Mina rader är även lite bredare än de föregående bilderna då min maskin går upp till 32 och inte 4.
Efter att jag byggde klar själva avkodarna så behövde jag fortfarande bygga displayen och koppla ihop de båda!
Detta löses ganska lätt då varje display bara är 7 olika lampsektioner och dessa bara ska aktiveras.
Varje avkodar-rad går upp till en egen del genom en ganska okomplicerad men väldigt jobbig att bygga redstone-rad
Dessa går upp till de grön-rosa delarna som då innehåller informationen för hur varje siffra ska se ut och sen ska transportera vidare detta till lamporna.
De gröna delarna i genomsnitt ser ni nedan och redstone facklorna motsvarar på ena bilden siffran 8 och på andra siffran 1 (gissa vilken av dem som är vilken :lol: )
De rosa blockraden för sedan vidare signalerna till displayen.
Uppdaterar allteftersom jag blir klar med de olika delarna, det som är kvar är
- Adderare
Subtraherare
Multiplicerare
Dividerare
Signaluppdelare
Någon form av kontrollrum
Hoppas ni uppskattar!
Mvh Von :ugeek: Martinsson