Hej,
Nuvarande ekonomi bangade totalt, min tanke med dailycredits var att lika mycket eller mer credits skulle försvinna ur systemet när folk köpte högre tomtgränser i xtraville eller nya block i marknaden.
Ingen köpte något. Förutom tomter! Eftersom inga credits gick ur systemet och det bara tillfördes credits.. inflation++
Därför föreslår jag ett nytt system.
En fast summa credits införs 1 gång i systemet.Istället för reset till 0 för alla så delas dessa credits ut med en %-sats av vad deras credits var värda i gamla systemet. Man ska inte känna att man tjänat ihop credits i onödan.
Eventuellt så dras en viss summa av creditsen i skatt för att få in lite credits i stadskassan direkt vid launch.
1. Stadsägare kommer få det hårdare. För att få stämpeln "stad" och därmed faktiskt kunna erbjuda skydd krävs det att en portal köps. Okänt pris än så länge. UTÖVER den startkostnaden kommer varje tomt beskattas med %, som går till staten. Alltså bara vid själva köpet, hyra eller liknande kommer inte beskattas. Gratis tomter kommer även dessa beskattas men då med ett minimumvärde på X. (dvs du som stadsägare går minus på att erbjuda gratis tomter)
2. En statlig shop (lite som /warp marknad) idag säljer 'speciella' blocks, pengarna går till stadskassan.
3. Spelare kan sätta upp egna shops och sälja/köpa. Dock kommer något eller bägge av dessa beskattas med en liten %sats.
4. Skydd ute i det vilda kan erbjudas, men till en creditskostnad, som tillfaller stadskassan. Befintliga städer kommer vi göra upp med angående skydd allt eftersom systemet testas.
Med detta tror jag vi kan få lite ruljans på ekonomin och få pengarna att byta ägare, oftare. Anledning att stadskassan ska få pengar är dels för jag vill erbjuda någon slags daily som delas ut ifrån stadskassan, och dels för att jag vill kunna ge lön till såna som hjälper till med utbyggnad och annat i huvudstaden Xtraville.
Självklart ska andra städer få existera osv, men Xtraville ska (lite påtvingad :twisted: ) vara huvudstaden där man som ny spelare börjar spela, och som erfaren spelare kommer till när man vill använda credits på ett eller annat sätt.
EDIT;
Punkt1 omarbetad
TLDR; Ny ekonomi. Ge åsikter/argument.
Nuvarande ekonomi bangade totalt, min tanke med dailycredits var att lika mycket eller mer credits skulle försvinna ur systemet när folk köpte högre tomtgränser i xtraville eller nya block i marknaden.
Ingen köpte något. Förutom tomter! Eftersom inga credits gick ur systemet och det bara tillfördes credits.. inflation++
Därför föreslår jag ett nytt system.
En fast summa credits införs 1 gång i systemet.Istället för reset till 0 för alla så delas dessa credits ut med en %-sats av vad deras credits var värda i gamla systemet. Man ska inte känna att man tjänat ihop credits i onödan.
Eventuellt så dras en viss summa av creditsen i skatt för att få in lite credits i stadskassan direkt vid launch.
1. Stadsägare kommer få det hårdare. För att få stämpeln "stad" och därmed faktiskt kunna erbjuda skydd krävs det att en portal köps. Okänt pris än så länge. UTÖVER den startkostnaden kommer varje tomt beskattas med %, som går till staten. Alltså bara vid själva köpet, hyra eller liknande kommer inte beskattas. Gratis tomter kommer även dessa beskattas men då med ett minimumvärde på X. (dvs du som stadsägare går minus på att erbjuda gratis tomter)
2. En statlig shop (lite som /warp marknad) idag säljer 'speciella' blocks, pengarna går till stadskassan.
3. Spelare kan sätta upp egna shops och sälja/köpa. Dock kommer något eller bägge av dessa beskattas med en liten %sats.
4. Skydd ute i det vilda kan erbjudas, men till en creditskostnad, som tillfaller stadskassan. Befintliga städer kommer vi göra upp med angående skydd allt eftersom systemet testas.
Med detta tror jag vi kan få lite ruljans på ekonomin och få pengarna att byta ägare, oftare. Anledning att stadskassan ska få pengar är dels för jag vill erbjuda någon slags daily som delas ut ifrån stadskassan, och dels för att jag vill kunna ge lön till såna som hjälper till med utbyggnad och annat i huvudstaden Xtraville.
Självklart ska andra städer få existera osv, men Xtraville ska (lite påtvingad :twisted: ) vara huvudstaden där man som ny spelare börjar spela, och som erfaren spelare kommer till när man vill använda credits på ett eller annat sätt.
EDIT;
Punkt1 omarbetad
TLDR; Ny ekonomi. Ge åsikter/argument.